Zdravilne Rastline





Vitamin E (Tokoferol)

Pomemben maščobotopen vitamin, ki varuje lipide v telesu (membrane, možgani, nevroni) pred oksidacijo. Izredno dober tandem je v družbi z vitaminom C. Dodatki kozmetiki pospešujejo zdravljenje poškodovane kože, brazgotin ter strij.

Preberi cel opis


Vitamin E (Tokoferol) 
Imena: Tokoferol, alfa-tokoferol
Topnost: lipofilni (oljetopni) vitamin
Angleško ime: Tocopherol
Formula: C29 H50 O2 (alfa-tokoferol)


Splošni opis:

Vitamin E tvori osem različnih molekul, ki imajo tudi različno antioksidativno aktivnost. Sestavljajo ga alfa, beta, gama, delta tokoferol in tokotrienoli. Najpomembnejši je alfa-tokoferol, ki se tudi najbolje absorbira iz črevesja in je tudi najbolj učinkovit. Tokoferoli so v maščobi topni vitamini, njihova glavna naloga je, da ščitijo maščobe v našem telesu pred oksidacijo.

Delovanje ter vloga v organizmu:

Vitamin E je en najmočnejših poznanih lipofilnih naravnih antioksidantov. Shranjuje se pretežno v celičnih membranah in je ključnega pomena za normalno celično presnovo. V telesu deluje kot lovilec prostih radikalov (antioksidant) in tako zaščiti membrane telesnih celic pred poškodbami. Nase veže kisikove radikale in tako preprečuje oksidacijo nenasičenih maščobnih kislin. Poleg vloge antioksidanta ima vitamin E dokazane tudi druge pomembne vloge pri življenjskih mehanizmih v telesu. Naprimer z fizo-kemičnimi interakcijami stabilizira celične membrane, inhibira prekomerno sintezo določenih potencialno nevarnih spojin, preprečuje strjevanje krvi, zmanjšuje potencialno nevarnost za srčni napad ter pospešuje normalno rast in razvoj. Pripisujejo mu še kup drugih mehanizmov, ki pa so še v stopnji raziskav.

Ljudje ne moremo sami sintetizirati vitamina E, zato ga moramo v zadostnih količinah dobiti z našo hrano. Glavni vir tokoferolov so sicer rastline, ki proizvajajo različne analoge tokoferolov, vendar v človeškem telesu najdemo le alfa- in gama-tokoferol. Alfa oblika ima približno 3x večjo biološko aktivnost kot gama oblika tokoferola in je tako tudi najbolj aktivna oblika vitamina E.

Posledice pomanjkanja:

Pomanjkanje vitamina E je v razvitem svetu zelo redko. Najpogosteje se pojavlja pri nedonošenčkih, ker imajo premajhne zaloge vitamina E in pri bolnikih z motnjami v absorpciji maščob. Pri nedonošenčkih lahko pomanjkanje pripelje do propadanja rdečih krvničk (hemolize), okvar očesne mrežnice in možganskih krvavitev. Pri odraslih se pomanjkanje pojavi največkrat zaradi izredno slabe prehrane, brez sadja in zelenjave ter ostalih živil, ki vsebujejo vitamin E. Posledično se lahko pojavijo nevrološke motnje, ki se odražajo v nepovezanosti gibov, slabših refleksih, motnjami v ravnotežju in vidu. Nekatere znane posledice so tudi prehitro staranje, akne, resne težave v prebavnem traktu, anemija, večja dovzetnost za bakterijske okužbe in rakava obolenja.

Toksični učinki (hiper-vitaminoza):

Toksični učinki se pojavijo pri zelo velikih odmerkih oz. pri resnem predoziranju. Kot zgornja meja pri zaužitju se navaja več kot 50 RDA (50 prekoračena priporočena dnevna količina). Posledice se kažejo kot utrujenost, slabost, driska, glavobol in težave z imunskim sistemom.

Uporaba v kozmetiki in prehrani:

V živilih se vitamin E dodaja oljem in jedem, ki vsebujejo maščobe, saj s svojim antioksidativnim delovanjem preprečuje oksidacijo maščob, ki so lahko zdravju škodljive in imajo zelo neprijeten okus ter vonj po žarkem.

Vitmanin E se dodaja tudi kozmetičnim pripravkom za topičen nanos. Namen je predvsem stabilizacija proizvoda in antioksidativen učinek na koži, ki omogoča hitrejše zdravljenje poškodovane kože. Uporablja se tudi v pripravkih, ki so namenjeni odstranjevanju strij in brazgotin. V kozmetiki se najpogosteje uporabljajo tokoferolni estri kot so tokoferol acetat, tokoferil linolat, tokoferil nikotinat.

Priporočena dnevna količina (RDA):

8 mg/dan (ženske)
10 mg/dan (moški)

Naravni viri:

Največ vitamina E je v nerafiniranih rastlinskih oljih kot sta olje pšeničnih in koruznih kalčkov. Precej ga vsebujejo tudi olja sončnice, mandlja, avokada in arašida, fižol, solata, špinača ter jajca in nekateri mlečni izdelki.

Zanimivost:

Vitamin E pridobivajo tudi sintetično, največkrat je dobavljiv v obliki tokoferol acetata, ki je prozorna viskozna svetlo rumena medu podobna spojina. Naravno pridobljen vitamin je bolj učinkovit od sintetičnega in je bolj temno rjave barve.

  • Molekulska masa: 431 g/mol
  • Kemijska formula: C29 H50 O2 (alfa-tokoferol)

Specials